De maatschappelijke opbrengst van een klantgerichte aanpak tegen niet-gebruik van voorzieningen in Almere
Almere constateert dat slechts een deel van zijn inwoners inkomensvoorzieningen aanvraagt en ontvangt, dit wordt gezien als ongewenst. Om te zorgen dat inwoners `krijgen waar ze recht op hebben' experimenteert de gemeente met een klantgerichte aanpak. Daarbij begeleidt een klantmanager langdurig bijstandsgerechtigden bij het aanvragen van inkomensondersteunende regelingen. AEPB is gevraagd om inzicht te geven in de mate waarin de armoedepositie verbetert en te bepalen of de kosten opwegen tegen de maatschappelijke opbrengsten.
Inwoners die langdurig in armoede leven, blijken in de praktijk niet altijd optimaal gebruik te maken van de bestaande inkomensondersteunende voorzieningen, en dat geldt ook in Almere. Dergelijke voorzieningen bestaan juist om hardnekkige armoede te voorkomen. De gevolgen raken niet namelijk alleen de inwoner zelf maar ook zijn of haar kinderen, in de vorm van intergenerationele armoede, en de maatschappij in brede zin, vanwege de maatschappelijke kosten die ermee gemoeid zijn.
Almere zet in op ‘evidence based’- beleid en beoogt zo de doeltreffendheid, doelmatigheid en de kwaliteit van haar dienstverlening te verhogen. Het maatschappelijk rendement wordt daarbij als uitgangspunt genomen. In dit onderzoek wordt met behulp van data het niet-gebruik van alle inwoners in beeld gebracht. Dossieronderzoek en data-analyse maakt inzichtelijk of de intensieve aanpak werkt en maatschappelijk lonend is.
Archief
- Hervorm met inzicht
- MKBA lumpsumbekostigde jeugdzorg
- Sociale bank check
- Samenwerken voor burgers
- Impressie wijkteams en sociale dienst
- Symposium Almere 2019
- Vacature (junior) kwantitatief (beleids)onderzoeker
- Vacature werkstudent econometrie/economie
- Vacature (junior) onderzoeker sociale wetenschappen
- Stagiair econometrie/economie
Nieuws
Waar werken wij aan
- GGZ in de wijk. Maatschappelijke business case naar de EPA-aanpak in Zwolle
- Integrale samenwerking tussen sociale dienst en wijkteam in Drechtsteden
- De maatschappelijke meerwaarde van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg in Enschede
- Maatschappelijke meerwaarde van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg in Almere
- Evaluatie van een klantgerichte aanpak tegen niet-gebruik van voorzieningen in Almere
- Jaarmonitor bijstand 2018. Jongvolwassenen met een bijstandsuitkering
- Second opinion businesscase onderwijs-jeugdhulparrangementen Almere
- Rekentool voor budgetplafonds in Eindhoven
- Maatschappelijke opbrengst van het maatwerkbudget in Almere
- Grip op de uitgaven in de tweedelijn: een prognosemodel voor sturing en bekostiging in Eindhoven
- Eindhoven wil grip op de kosten in de tweede lijn van Wmo en jeugdzorg
- Effectmeting Sociale Wijkteams Apeldoorn: vervolgmeting
- Sociale verhuur van monumenten: Philipsdorp nader in beeld
- Sociale verhuur van monumenten, asociaal?
- Evaluatie van de samenwerking tussen wijkteam en sociale dienst in Almere
- Sociale wijkteams Apeldoorn, getallen achter de mensen
- Sociale verhuur van monumenten. Een maatschappelijke taak voor wooncorporaties?
- Meten, weten, doen en betalen wat werkt?
- Monitoring Sociale wijkteams
- De jongere achter de schulden
- Effectgerichte monitoringstool sociale wijkteams Apeldoorn
- MKBA naar de sociale verhuur van monumenten
- De (on)tastbaarheid van maatschappelijk rendement
- Met een economische bril kijken naar erfgoedbeleid: lunchlezing Monumenten & Archeologie
- Effectevaluatie van schuldhulpverlening bij meervoudige problematiek in Amsterdam Zu
- Colleges post-hbo 2014-2015: economische en maatschappelijke waarde van erfgoed
- Quantifying the Economic Value of Cultural Heritage
- Maatschappelijke waarde van inwonersparticipatie in Amsterdam
- Effectevaluatie wijkteam Amsterdam: advies onderzoeksopzet Samen DOEN
- MKBA's in het sociaal domein: evaluatie MKBA Zaanstad
- Eindhovens erfgoed van (on)zichtbare waarde
- Colleges economische en maatschappelijke waarde van erfgoed 2013-2014
- Decentralisaties sociaal domein