De maatschappelijke meerwaarde van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg in Enschede
Enschede ziet samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg als middel om de hulp en ondersteuning van jeugdigen en hun huishoudens te verbeteren en goedkoper te maken. Sinds het schooljaar 2018-19 kent Enschede op zes zorgintensieve scholen onderwijs-jeugdzorgarrangementen (OJA's) waar er daadwerkelijk intensief tussen onderwijs en jeugdzorg wordt samengewerkt. AEPB is gevraagd om de OJA-aanpak te evalueren om zo de werkzame elementen inzichtelijk te maken en te adviseren welke verbeterslagen mogelijk zijn. Hierbij worden de maatschappelijke opbrengsten als uitgangspunt genomen.
De structurele financiële tekorten van gemeenten op de jeugdzorg nopen hen eveneens om in te zetten op doeltreffendere en doelmatigere jeugdzorg. Door bestaande schoolzorgstructuren te verbinden met jeugdzorg wordt verondersteld dat de ondersteuning samenhangender wordt en dat dit kosten bespaart. De schoolomgeving en de klas worden daarbij gezien als potentiële vindplek voor jeugdzorg. Daarmee wordt verondersteld dat het mogelijk is om sneller thuisnabije hulp en ondersteuning te bieden.
De samenwerking in Enschede is uniek omdat er gekozen is voor één hoofdaanbieder die financieel verantwoordelijk is voor alle jeugdzorg en daarvoor lumpsumfinanciering ontvangt, dit betreft zowel de jeugdhulp als jeugd-ggz waarbij de verwijsroute niet uitmaakt. Daarnaast is gekozen voor een bonus-malusregeling die de samenwerkingspartners prikkels oplevert om in te zetten op zorgtransformatie en beheersing van de uitgaven aan jeugdzorg.
Archief
- Hervorm met inzicht
- MKBA lumpsumbekostigde jeugdzorg
- Sociale bank check
- Samenwerken voor burgers
- Impressie wijkteams en sociale dienst
- Symposium Almere 2019
- Vacature (junior) kwantitatief (beleids)onderzoeker
- Vacature werkstudent econometrie/economie
- Vacature (junior) onderzoeker sociale wetenschappen
- Stagiair econometrie/economie
Nieuws
Waar werken wij aan
- GGZ in de wijk. Maatschappelijke business case naar de EPA-aanpak in Zwolle
- Integrale samenwerking tussen sociale dienst en wijkteam in Drechtsteden
- De maatschappelijke meerwaarde van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg in Enschede
- Maatschappelijke meerwaarde van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg in Almere
- Evaluatie van een klantgerichte aanpak tegen niet-gebruik van voorzieningen in Almere
- Jaarmonitor bijstand 2018. Jongvolwassenen met een bijstandsuitkering
- Second opinion businesscase onderwijs-jeugdhulparrangementen Almere
- Rekentool voor budgetplafonds in Eindhoven
- Maatschappelijke opbrengst van het maatwerkbudget in Almere
- Grip op de uitgaven in de tweedelijn: een prognosemodel voor sturing en bekostiging in Eindhoven
- Eindhoven wil grip op de kosten in de tweede lijn van Wmo en jeugdzorg
- Effectmeting Sociale Wijkteams Apeldoorn: vervolgmeting
- Sociale verhuur van monumenten: Philipsdorp nader in beeld
- Sociale verhuur van monumenten, asociaal?
- Evaluatie van de samenwerking tussen wijkteam en sociale dienst in Almere
- Sociale wijkteams Apeldoorn, getallen achter de mensen
- Sociale verhuur van monumenten. Een maatschappelijke taak voor wooncorporaties?
- Meten, weten, doen en betalen wat werkt?
- Monitoring Sociale wijkteams
- De jongere achter de schulden
- Effectgerichte monitoringstool sociale wijkteams Apeldoorn
- MKBA naar de sociale verhuur van monumenten
- De (on)tastbaarheid van maatschappelijk rendement
- Met een economische bril kijken naar erfgoedbeleid: lunchlezing Monumenten & Archeologie
- Effectevaluatie van schuldhulpverlening bij meervoudige problematiek in Amsterdam Zu
- Colleges post-hbo 2014-2015: economische en maatschappelijke waarde van erfgoed
- Quantifying the Economic Value of Cultural Heritage
- Maatschappelijke waarde van inwonersparticipatie in Amsterdam
- Effectevaluatie wijkteam Amsterdam: advies onderzoeksopzet Samen DOEN
- MKBA's in het sociaal domein: evaluatie MKBA Zaanstad
- Eindhovens erfgoed van (on)zichtbare waarde
- Colleges economische en maatschappelijke waarde van erfgoed 2013-2014
- Decentralisaties sociaal domein