Klantgerichte dienstverlening aan burgers dient zo eenvoudig mogelijk te zijn. Integraliteit als middel met één contactpersoon met toegang tot specialisten. Een keukentafel vol specialisten is geen dienstverlening.
Peter Benschop is afdelingsmanager Werk en Inkomen in Almere. Hij streeft ernaar om vanuit een nuchtere en praktische houding de kwaliteiten van zijn medewerkers en klanten aan te boren. Als afdelingsmanager is hij mede-opdrachtgever van de ‘Pilot samenwerking Wijkteam en Werk en Inkomen’. Omdat de vorm voor een dergelijke samenwerking wordt gevonden bij de medewerkers die met elkaar moeten samenwerken, heeft hij bewust gekozen voor lerend ontwikkelen.
Tegelijkertijd zet hij in op een cultuurverandering bij de afdeling Werk en Inkomen. Niet de rechtmatigheid dient centraal te staan, maar de doelmatigheid. Daarbij draagt dienstbaarheid aan de inwoner via een klantgerichte werkwijze bij aan het doel van de gemeente, dat iedereen op zijn of haar manier meedoet. Voor hem is er een duidelijk spanningsveld tussen financiële en sociale doelen.